Δευτέρα, 2 Σεπτεμβρίου 2013

ΕΛΒΟ-ΕΑΣ Σήμερα(;) η κάθαρση στο θρίλερ για 361 εργαζομένους

Σήμερα φαίνεται να παίρνει τέλος το πολυήμερο θρίλερ για τους εργαζομένους στις αμυντικές βιομηχανίες της χώρας, οπότε αναμένεται να παρουσιαστεί η απόφαση για το μέλλον της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), της Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) και της ΛΑΡΚΟ.
Του Δημήτρη Τσάκωνα
 Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, τα σενάρια για ΕΑΣ και ΕΛΒΟ δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμη, ενώ φαίνεται να έχει “κλειδώσει” το σχέδιο το οποίο θα υποβάλει η κυβέρνηση στους εταίρους, με στόχο τη διασφάλιση της λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ. Σημειωτέον ότι οι τελικές προτάσεις θα πρέπει να υποβληθούν στην τρόικα προς έγκριση μέσα στις επόμενες ημέρες, ως βασικό προαπαιτούμενο για την καταβολή της δόσης του Σεπτεμβρίου, ενώ η όλη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2013.

“ΜΕΓΑΛΗ” ΕΒΔΟΜΑΔΑ
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Δευτέρα 26 Αυγούστου, στο υπουργείο Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ), διεξήχθησαν πολύωρες διαδοχικές συναντήσεις (οι οποίες συνοδεύτηκαν από εντάσεις εντός και εκτός του κτιρίου του ΥΠΟΙΚ) με εκπροσώπους των εργαζομένων, με τη διοίκηση των εταιρειών, αλλά και με το επιτελείο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Αρχικός στόχος ήταν να παρουσιαστούν οι επιμέρους λύσεις που θα προωθήσει η κυβέρνηση, ώστε να εξυγιανθούν οι τρεις προβληματικές εταιρείες, και στη συνέχεια να υποβληθούν στην τρόικα προς έγκριση, βάσει χρονοδιαγράμματος.
Ωστόσο, οι συσκέψεις απέβησαν άκαρπες και οι τελικές αποφάσεις αναβλήθηκαν για το τέλος του μήνα, με τα σενάρια να οργιάζουν και τους εργαζομένους να αγωνιούν περαιτέρω για το μέλλον τους.

ΟΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΒΟ
Σύμφωνα με πληροφορίες από εργαζομένους που συμμετείχαν στις συναντήσεις, για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) προωθείται καθεστώς ένταξής της σε ειδική εκκαθάριση, ενώ για τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) εξετάζεται η διάσπαση της εταιρείας αρχικώς σε αμυντικό και πολιτικό σκέλος και εν συνεχεία η ένταξή της σε καθεστώς κατάργησης - συγχώνευσης - αναδιάρθρωσης.
Συγκεκριμένα, για την ΕΛΒΟ προτείνεται η ένταξή της στο άρθρο 14Α του ν. 3429/2005 για την ειδική εκκαθάριση δημόσιων επιχειρήσεων (κατά παρέκκλιση των διατάξεων του Πτωχευτικού Κώδικα) και ο ορισμός εκκαθαριστή από το υπουργείο Οικονομικών.
Τι προβλέπει, όμως, η “εκκαθάριση εν λειτουργία”; Όπως αναφέρει το συγκεκριμένο άρθρο, “η θέση της επιχείρησης σε ειδική εκκαθάριση δεν αποτελεί λόγο λύσεως της εταιρείας, δεν συνεπάγεται διακοπή της λειτουργίας της και δεν επιφέρει τη λύση των πάσης φύσεως συμβάσεών της ούτε αποτελεί λόγο λύσεως αυτών”. Ωστόσο, όπως αναφέρεται εν συνεχεία, ο εκκαθαριστής (ο οποίος θα οριστεί από το υπουργείο Οικονομικών) μπορεί να αποφασίζει την άμεση διακοπή ή τον σταδιακό περιορισμό ή τη διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησης, όπως επίσης και τη διατήρηση ή μη των πάσης φύσεως συμβάσεων της επιχείρησης.
“Ειδικά οι συμβάσεις εργασίας του προσωπικού, που συνδέεται με την επιχείρηση με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ανεξαρτήτως υπηρεσιών ή έργου, καθώς και με συμβάσεις έμμισθης εντολής δικηγόρων ή νομικών συμβούλων, μπορούν -όλες ή μερικές από αυτές, μετά τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης του Εφετείου- κατά την κρίση του εκκαθαριστή και με αποφάσεις του εκκαθαριστή, λαμβανόμενες προς το συμφέρον και τις ανάγκες της εκκαθάρισης, να λύονται με αζήμια για την επιχείρηση καταγγελία ή ακόμη και να αναστέλλονται”, υπογραμμίζεται στο άρθρο 14Α του ν. 3429/2005.

ΠΩΛΗΣΗ Ή ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ
Παράλληλα, μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου, ο εκκαθαριστής υποχρεούται να προβεί στην πώληση ή στην εκμίσθωση, με έναν ή και περισσότερους δημόσιους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς, του συνόλου ή επιμέρους στοιχείων που συνθέτουν το ενεργητικό τής επιχείρησης, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται πάσης φύσεως απαιτήσεις, δικαιώματα, σήματα, διπλώματα ευρεσιτεχνίας, λογότυποι, διακριτικά γνωρίσματα και εμπορική επωνυμία.
Σύμφωνα με τον νόμο, σε επείγουσες περιπτώσεις και εφόσον τούτο υπαγορεύεται από τις ανάγκες της εκκαθάρισης και το συμφέρον τής υπό εκκαθάριση επιχείρησης, ο εκκαθαριστής μπορεί να εκμισθώνει περιουσιακά στοιχεία της επιχείρησης για χρονικό διάστημα όχι πέραν των έξι μηνών και χωρίς δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό. Οι μισθώσεις αυτές είναι δυνατό να ανανεώνονται άλλη μία φορά, εφόσον συντρέχουν οι ίδιοι λόγοι.

ΕΡΓΑΖOΜΕΝΟΙ ΦΟΒΟYΝΤΑΙ ΑΠΟΛYΣΕΙΣ ΧΩΡIΣ ΑΠΟΖΗΜIΩΣΗ
Οι εργαζόμενοι στην ΕΛΒΟ είχαν συνάντηση με το οικονομικό επιτελείο και την Τρίτη 27 Αυγούστου, μετά από απαίτηση των ιδίων, ώστε να ενημερωθούν για το τι σχεδιάζεται για την εταιρεία, μετά και την υπουργική σύσκεψη για το μέλλον των αμυντικών βιομηχανιών της Δευτέρας. Ωστόσο, και αυτή η δεύτερη σύσκεψη δεν είχε αποτέλεσμα, καθώς, όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι που παραβρέθηκαν σ’ αυτήν, ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γιάννης Στουρνάρας, απέφυγε να δώσει συγκεκριμένες δεσμεύσεις, είτε για ό,τι αφορά το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας είτε σχετικά με την καταβολή των οφειλόμενων δεδουλευμένων τους.
Στο πλαίσιο αυτό, οι 361 εργαζόμενοι φοβούνται απολύσεις χωρίς αποζημίωση, κάτι που προβλέπεται στο σχετικό άρθρο που συζητείται για την ΕΛΒΟ. Σημειωτέον, δε, ότι οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι εδώ και περίπου τέσσερις μήνες. Παράλληλα, εκκρεμεί το ήμισυ της επιχορήγησης του 2013, ύψους 7,5 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να προχωρήσει η εκτέλεση προγραμμάτων, ενώ τα χρέη της ΕΛΒΟ ανέρχονται στα 25 εκατ. ευρώ.
Με αυτά τα δεδομένα, αλλά και με το κλίμα ανασφάλειας να εντείνεται από τις συνεχείς αναβολές σε ό,τι αφορά την ανακοίνωση του προτεινόμενου σχεδίου αναδιάρθρωσης, οι εργαζόμενοι στην Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, στη Θεσσαλονίκη, προχωρούν σε επίσχεση εργασίας από μεθαύριο Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου, διεκδικώντας τα οφειλόμενα δεδουλευμένα τους. Η σχετική απόφαση πάρθηκε σε γενική συνέλευση που πραγματοποίησαν την περασμένη Τετάρτη 28 Αυγούστου, με αντικείμενο τη λήψη αποφάσεων αναφορικά με το μέλλον των κινητοποιήσεών τους.
Όπως αναφέρει, μιλώντας στη “ΜτΚ”, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στην ΕΛΒΟ, κ. Θεόδωρος Αλιόγκας, “αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε επίσχεση εργασίας, για να μπορέσουμε να ωφεληθούμε από τα βοηθήματα του ΟΑΕΔ και να εξασφαλίσουμε τα χρήματα για να μεταβαίνουμε στον χώρο εργασίας μας”. Όπως εξηγεί, λόγω έλλειψης ρευστότητας, η εταιρεία έχει σταματήσει το λεωφορείο που χρησιμοποιούσε για τη μεταφορά των υπαλλήλων στις εγκαταστάσεις της στη ΒΙΠΕ Σίνδου...
Σύμφωνα με τον ίδιο, από την Τρίτη οι εργαζόμενοι θα συγκροτήσουν ομάδες περιφρούρησης της παραγωγικής μονάδας της ΕΛΒΟ, καθώς, όπως υποστηρίζει, “πρόκειται για στρατιωτικό υλικό και δεν μπορούμε να το αφήσουμε αφύλακτο”. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι εμφανίζονται διατεθειμένοι να συμμετέχουν δυναμικά στις κινητοποιήσεις που θα πραγματοποιηθούν στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο των εγκαινίων της 78ης Διεθνούς Έκθεσης.

ΠΟΙΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΠΡΟΚΡΊΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΕΑΣ ΚΑΙ ΛΑΡΚΟ
Για τα ΕΑΣ, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, το μείζον πρόβλημα είναι εκείνο των κρατικών ενισχύσεων, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, που χορηγήθηκαν την περίοδο 2004-2012, καθώς μόλις προσφάτως προέκυψε θέμα επιστροφής τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως αντίθετων με την κοινοτική νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.
Το σχέδιο που προτείνεται από το υπουργείο Οικονομικών αφορά τη διάσπαση του αμυντικού σκέλους των ΕΑΣ (το οποίο έχει λάβει το 93%-95% των εν λόγω ενισχύσεων) από το πολιτικό σκέλος. Στη συνέχεια, προτείνεται η ένταξη των ΕΑΣ στο άρθρο 14 Β του ν. 3429, ο οποίος προβλέπει την κατάργηση - συγχώνευση - αναδιάρθρωση μονάδων και την απόσπαση περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. Παράλληλα, συνιστάται η συρρίκνωση της επιχείρησης κατά 80% σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα, καθώς διαθέτει εγκαταστάσεις σε Υμηττό, Αίγιο, Ελευσίνα, Μάντρα και Λαύριο, ενώ απασχολεί περίπου 850 εργαζομένους. Επίσης, έχει δύο θυγατρικές εταιρείες, την Ηλεκτρομηχανική Κύμης και τη Μεταλλοβιομηχανική Ηπείρου, που κατασκευάζει τις μήτρες για τα νομίσματα του ευρώ.
Υπέρ τής συνέχισης της λειτουργίας της επιχείρησης έχει ταχθεί το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, καθώς εκτελούνται συμβόλαια των Ενόπλων Δυνάμεων, η διακοπή των οποίων, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα εθνικής ασφάλειας. Σημειωτέον ότι και οι εργαζόμενοι στα ΕΑΣ έχουν προχωρήσει σε επίσχεση, αφού παραμένουν απλήρωτοι εδώ και οκτώ μήνες.

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΡΚΟ
Σε ό,τι αφορά τη ΛΑΡΚΟ, προτείνεται η τμηματική πώληση του εργοστασίου και των μεταλλείων. Από την πλευρά του, ο σύμβουλος του Δημοσίου πρότεινε ως λύση την ένταξη της επιχείρησης στις διατάξεις του άρθρου 99 του πτωχευτικού κώδικα, προκειμένου η εταιρεία να προστατευτεί από τους πιστωτές της -και ειδικά από τη ΔΕΗ, η οποία έχει κινηθεί δικαστικά εναντίον τής μεταλλουργίας για οφειλή περί τα 300 εκατ. ευρώ.
Στη ΛΑΡΚΟ απασχολούνται σήμερα 1.000 εργαζόμενοι και η εταιρεία έχει συσσωρευμένα χρέη άνω των 300 εκατ. ευρώ, ενώ σοβαρό είναι το ενδεχόμενο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητήσει (και στην περίπτωση αυτή) την επιστροφή του συνόλου των κρατικών επιχορηγήσεων που έχει λάβει η εταιρεία, ύψους 130 εκατ. ευρώ.

Πηγή: http://www.makthes.gr/news/economy/109087/

Δεν υπάρχουν σχόλια: